KONTEKST KULTUROWY BIZNESU JAPONII I KOREI
ZJAZDY W ROKU 2017/2018
październik 2017 – 28-29
listopad 2017 – 18-19 oraz 25-26
grudzień 2017 – 16-17
styczeń 2018 – 13-14 oraz 27-28
luty 2018 – 24-25
marzec 2018 – 17-18
kwiecień 2018 – 14-15
maj 2018 – 19-20 oraz 26-27
czerwiec 2018 – 23-24
Informacje o studiach
KONTEKST KULTUROWY BIZNESU JAPONII I KOREI
Obszar kształcenia: studia humanistyczne, wiedza na temat kultury i społeczeństwa Japonii oraz Korei
Jednostka prowadząca: Zakład Japonistyki i Koreanistyki, Wydział Orientalistyczny
Tryb: studia podyplomowe, zaoczne, dwu-semestralne, 180h
Forma: studia zaoczne, 11 zjazdów w soboty i niedziele; (październik – jeden zjazd, listopad – dwa zjazdy, grudzień – jeden zjazd, styczeń – dwa zjazdy,uty – jeden zjazd, marzec – jeden zjazd, kwiecień – dwa zjazdy, maj – jeden zjazd, czerwiec – jeden zjazd).
Zakres tematyczny: celem studiów jest dostarczenie pogłębionej wiedzy na temat kultury i społeczeństwa japońskiego i koreańskiego ze szczególnym uwzględnieniem społecznych realiów i otoczenia biznesowego Japonii i Korei. Program obejmuje wiedzę z zakresu podstawowych wiadomości geograficzno-historycznych, zasad funkcjonowania społeczeństwa japońskiego i koreańskiego, relacji interpersonalnych, najważniejszych aspektów tradycyjnej i współczesnej kultury, systemu edukacyjnego i modelu funkcjonowania firm japońskich i koreańskich, podstawowych wartości społecznych i estetycznych. Studia umożliwią zrozumienie zjawisk społeczno-kulturowych charakterystycznych dla Japonii i Korei oraz pozwolą na swobodne poruszanie się po świecie kultury japońskiej i koreańskiej. Studia są prowadzone przez doświadczonych specjalistów akademickich, przede wszystkim przez pracowników Zakładu Japonistyki i Koreanistyki Wydziału Orientalistycznego zajmujących się zawodowo badaniem kultury japońskiej i koreańskiej, jak również specjalistów, którzy na co dzień współpracują z firmami japońskimi i koreańskimi.
Sylwetka kandydata: studia przeznaczone są dla osób interesujących się zawodowo i hobbistycznie kulturami regionu Azji Wschodniej – Japonii i Korei. W szczególności skierowane są do osób, które z racji wykonywanego zawodu pragną zapoznać się z najważniejszymi zjawiskami i zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania społeczeństw Japonii i Korei, metod i zasad komunikacji międzykulturowej.
Język wykładowy: język polski
Sposób oceny zajęć przez słuchaczy: ankiety okresowe, przechowywane w archiwum studiów.
Sylwetka absolwenta: studia mają zapewnić absolwentom instrumenty uzyskiwania informacji i umiejętności interpretacji podstawowych współczesnych zjawisk o charakterze kulturowym, społecznym i gospodarczym w Japonii i Korei, prowadzenia rozmów i negocjacji biznesowych z firmami japońskimi i koreańskimi. Dzięki zdobytej wiedzy absolwent będzie przygotowany do pracy w biznesie, instytucjach i organizacjach międzynarodowych oraz organizacjach rządowych i pozarządowych nastawionych na współpracę w środowisku multikulturowym. Studia powinny ukształtować przekonania o równoprawności kultur oraz postawy otwartości, akceptacji i szacunku wobec odmienności cywilizacyjnych, co jest bezpośrednio związane z główną koncepcją dydaktyczną Wydziału Orientalistycznego.
Formy weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie wszystkich przedmiotów na ocenę, zaliczenie egzaminu końcowego na ocenę w formie ustnej prezentacji.
Program studiów: studia składają się z trzech bloków tematycznych: pierwszy blok tworzą przedmioty podstawowe, drugi blok przedmioty społeczno-kulturowe, a trzeci blok przedmioty biznesowe.
Liczba zajęć i punkty:
I semestr 90 h zajęć, 24 punkty ECTS
II semestr 90 h zajęć 36 punktów ECTS
Razem: 180 h zajęć 60 punktów ECTS
I Semestr
Bloki tematyczne | Nazwa przedmiotu | Osoba prowadząca | Typ zajęć | Czas trwania | Sposób zaliczenia | Punkty ECTS |
Blok przedmiotów podstawowych | Japonia i Korea jako kraje turystyczne | dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka/ dr Anna Paradowska | wykład | 16 h/8 zajęć | zal/ocenę | 4 |
Stosunki polsko-japońskie istosunki polsko-koreańskie | dr hab. Ewa Pałasz-Rutkowska, prof. UW/ dr Katarzyna Starecka /dr Christoph Janasiak | wykład | 18 h/9 zajęć | egz/ocenę | 6 | |
Powojenna Japonia i Korea | dr Katarzyna Starecka/dr Christoph Janasiak | ćwiczenia | 12h/6 zajęć | zal/ocenę | 2 | |
Język japoński i koreański | mgr Tsuneo Okazaki/mgr Jeongin Choi | ćwiczenia | 20 h /10 zajęć | zal/ocenę | 6 | |
Blokprzedmiotów społeczno-kulturowych | Obyczajowość życia codziennego Japonii i Korei | dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka /prof. dr hab. Agnieszka Kozyradr Anna Paradowska / dr Justyna Najbar-Miller | wykład | 24 h/12 zajęć | egz/ocenę | 8 |
Razem | 90 h/45 zajęć | 26 |
II Semestr
Bloki tematyczne | Nazwa przedmiotu | Osoba prowadząca | Typ zajęć | Czas trwania | Sposób zaliczenia | Punkty ECTS |
Wartości społeczne i estetyczne Japonii i Korei | dr Iga Rutkowskadr hab. Beata Kubiak Ho-Chi/dr Ewa Rynarzewska | wykład | 18 h/9 zajęć | egz/ocenę | 6 | |
Kanon tekstów literackich Japonii i Korei | dr Agnieszka Żuławska-Umeda/dr Ewa Rynarzewska | ćwiczenia | 8h/4 zajęcia | zal/ocenę | 2 | |
Blok przedmiotów biznesowych | Kultura korporacyjna Japonii i Korei | prof. dr hab. Agnieszka Kozyra/ dr Justyna Najbar-Miller | Wykład | 16h/8 zajęć | egz/ocenę | 4 |
Zasady etykiety i komunikacja interpersonalna Japonii i Korei | dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka/ dr Anna Paradowska |
wykład
|
10 h/5 zajęć
|
zal/ocenę | 2 | |
Firma japońska i koreańska- w perspektywie praktycznej | mgr Sławomir Szulc/ mgr Bogusław Pindur /dr Christoph Janasiak/mgr Lee Nam-kyoung | Warsztaty | 16h/8 zajęć | zal/ocenę | 2 | |
Język japoński i język koreański | mgr Tsuneo Okazaki/mgr Jeongin Choi | ćwiczenia | 20 h/10 zajęć | zal/ocenę | 6 | |
Prezentacja dyplomowa | Dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka/ Dr Ewa Rynarzewska | Warsztaty | 2h/1 zajęcia | egz/ocenę | 2 | |
Razem | 90 h/45 zajęć | 24 | ||||
I i II semestr | Razem | 180 h /90 zajęć | 60 |
Krótki opis przedmiotów:
Blok przedmiotów podstawowych:
Japonia i Korea jako kraje turystyczne – wykład – 16 h (8h Japonia, 8h Korea)/ celem zajęć jest pokazanie uczestnikom zróżnicowania geograficznego oraz regionalnego Japonii oraz Korei, przedstawienie najważniejszych regionów i atrakcji turystycznych oraz miejsc zabytkowych.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat zróżnicowania regionalnego Japonii i Korei oraz w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej i demograficznej omawianych krajów.
-ma uporządkowaną wiedzę na temat atrakcji turystycznych oraz miejsc zabytkowych Japonii i Korei.
Umiejętności:
– potrafi prawidłowo usytuować Japonię i Koreę w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego i gospodarczego.
Kompetencje społeczne:
-potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
-ma świadomość odrębności kulturowej i jej źródeł oraz znaczenia dla rozumienia współczesnego świata.
-widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Stosunki polsko-japońskie – wykład -10h/ celem wykładu jest omówienie historii politycznej Japonii na tle zmian zachodzących w kulturze i społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji politycznych i gospodarczych między Polską a Japonią.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat zagadnień historycznych i politycznych Japonii oraz wzajemnych relacji między Polską a Japonią.
-ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań geopolitycznych i gospodarczych oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Japonii.
Umiejętności:
– potrafi wskazać źródła różnic kulturowych pomiędzy Polską a Japonią.
-potrafi prawidłowo usytuować Japonię w kontekście uwarunkowań środowiska historycznego i geopolitycznego.
Kompetencje społeczne:
-potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
-ma świadomość odrębności kulturowej i jej źródeł historycznych oraz znaczenia dla rozumienia współczesnego świata.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Stosunki polsko-koreańskie – wykład -8h/ celem wykładu jest omówienie historii politycznej Korei na tle zmian zachodzących w kulturze i społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji politycznych i gospodarczych między Polską a Koreą.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat zagadnień historycznych i politycznych Korei oraz wzajemnych relacji między Polską a Koreą.
-ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań geopolitycznych i gospodarczych oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei.
Umiejętności:
– potrafi wskazać źródła różnic kulturowych pomiędzy Polską a Koreą.
-potrafi prawidłowo usytuować Koreę w kontekście uwarunkowań środowiska historycznego i geopolitycznego.
Kompetencje społeczne:
-potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
-ma świadomość odrębności kulturowej i jej źródeł historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Powojenna Japonia – ćwiczenia 6h/ celem zajęć jest przedstawienie sytuacji polityczno-gospodarczej we współczesnej Japonii. Omawiane będą m.in. zagadnienia związane z japońskim systemem partyjnym, etapy rozwoju gospodarczego, przemiany społeczne, kwestia bezpieczeństwa narodowego, a także relacje Japonii z innymi krajami azjatyckimi.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą zagadnień politycznych, przemian społecznych, kwestii bezpieczeństwa narodowego powojennej Japonii.
-ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań geopolitycznych i gospodarczych oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Japonii.
Umiejętności:
– potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia polityczne i społeczne dotyczące powojennej Japonii.
-potrafi prawidłowo usytuować Japonię w kontekście uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego.
Kompetencje społeczne:
-potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
-ma świadomość odrębności kulturowej i jej źródeł historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata.
-widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Powojenna Korea – ćwiczenia – 6h/ celem zajęć jest pokazanie sytuacji polityczno-gospodarczej współczesnej Korei, omówienie najważniejszych zagadnień związanych z systemem politycznym, gospodarczym, edukacyjnym i społecznym.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą zagadnień politycznych, przemian społecznych i gospodarczych powojennej Korei.
-ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań geopolitycznych i gospodarczych oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei.
Umiejętności:
– potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia polityczne i społeczne dotyczące powojennej Korei.
-potrafi prawidłowo usytuować Koreę w kontekście uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego.
Kompetencje społeczne:
-potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
-ma świadomość odrębności kulturowej i jej źródeł historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata.
-widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Język japoński – ćwiczenia -10h I semestr i 10h II semestr/ zajęcia wprowadzające do języka japońskiego, jego struktury gramatycznej, podsystemów językowych oraz etykiety językowej i języka grzecznościowego z uwzględnieniem słownictwa biznesowego.
Wiedza:
– ma podstawową wiedzę o języku japońskim, jego strukturze i historii.
-ma świadomość miejsca i znaczenia języka japońskiego w kontekście kultury i historii krajów Azji Wschodniej.
Umiejętności:
– potrafi prawidłowo wskazać sposoby, możliwości i korzyści, jakie stwarza język dla nawiązania kontaktu z przedstawicielami innych kultur.
– potrafi stosować w języku japońskim potoczne wyrażenia, pozdrowienia i bardzo proste wypowiedzi odnoszące się do konkretnych potrzeb życia codziennego.
– potrafi formułować w języku japońskim pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące miejsca zamieszkania, pracy, ludzi i rzeczy oraz odpowiadać na tego typu pytania.
-potrafi przedstawić siebie i innych w języku japońskim.
-zna podstawowe zwroty i wyrażenia używane w japońskim środowisku biznesowym.
Kompetencje społeczne:
– potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne.
– potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
– potrafi nawiązywać bezpośrednie kontakty z przedstawicielami innych kultur.
– rozumie potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
– jest przygotowany do pracy w instytucjach działających w szerokiej sferze kontaktów międzykulturowych.
Język koreański – ćwiczenia -10h I semestr i 10h II semestr/ zajęcia wprowadzające do języka koreańskiego, jego struktury gramatycznej, podsystemów językowych oraz etykiety językowej i języka grzecznościowego z uwzględnieniem słownictwa biznesowego.
Wiedza:
– ma podstawową wiedzę o języku koreańskim, jego strukturze i historii.
– ma świadomość miejsca i znaczenia języka koreańskiego w kontekście kultury i historii krajów Azji Wschodniej.
Umiejętności:
– potrafi prawidłowo wskazać sposoby, możliwości i korzyści, jakie stwarza język dla nawiązania kontaktu z przedstawicielami innych kultur.
– potrafi stosować w języku koreańskim potoczne wyrażenia, pozdrowienia i bardzo proste wypowiedzi odnoszące się do konkretnych potrzeb życia codziennego.
– potrafi formułować w języku koreańskim pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące miejsca zamieszkania, pracy, ludzi i rzeczy oraz odpowiadać na tego typu pytania.
-potrafi przedstawić siebie i innych w języku koreańskim.
-zna podstawowe zwroty i wyrażenia używane w koreańskim środowisku biznesowym.
Kompetencje społeczne:
– potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne.
– potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
– potrafi nawiązywać bezpośrednie kontakty z przedstawicielami innych kultur.
– rozumie potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
– jest przygotowany do pracy w instytucjach działających w szerokiej sferze kontaktów międzykulturowych.
Blok przedmiotów społeczno-kulturowych
Obyczajowość życia codziennego Japonii i Korei – wykład 24h (12h Japonia, 12h Korea)/ celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi ze współczesną japońską i koreańską kulturą i społeczeństwem, między innymi: normami i wzorami społecznymi, tradycją kulinarną i estetyką kuchni, rodziną, systemem edukacji, tradycją religijną i najważniejszymi systemami religijnymi Japonii i Korei (shinto, szamanizm, buddyzm, taoizm, konfucjanizm), dorocznymi świętami i obrzędami przejścia, kulturą spędzania wolnego czasu oraz współczesną muzyką (J-pop, K-pop).
Wiedza:
– potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe i społeczne Japonii i Korei.
– ma podstawową orientację we współczesnej kulturze obyczajowej i religijnej Japonii i Korei.
– zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Japonii i Korei.
Umiejętności:
– potrafi wskazać źródła różnic religijnych i obyczajowych Japonii i Korei.
-potrafi czytać, analizować i interpretować dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym Japonii i Korei.
-potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultur Japonii i Korei.
Kompetencje społeczne:
– potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej.
– ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł kulturowych.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
– ma świadomość znaczenia kultur Japonii i Korei w kulturze światowej.
Wartości społeczne i estetyczne Japonii i Korei – wykład 18h (5h Japonia, 4h Korea)/ celem zajęć jest omówienie najważniejszych wartości estetycznych i społecznych zakorzenionych w społeczeństwach japońskim i koreańskim, do których należą: harmonia, poszanowanie reguł społecznych i etykiety życia codziennego, grupizm/kolektywizm. Słuchacze zapoznają się również z głównymi zagadnieniami estetyki i sztuki Japonii i Korei, do których należą najważniejsze dzieła z dziedziny malarstwa i architektury, oraz sztuki i wyrobów rzemieślniczych używanych w życiu codziennym.
Wiedza:
– potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Japonii i Korei.
– ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym Japonii i Korei.
– zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Japonii i Korei.
Umiejętności:
– umie porównać i dostrzec zależności między dziełami twórczości kulturalnej Japonii i Korei (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności.
– potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska/prądy sztuki (malarstwa, architektury, innych dziedzin sztuki) Japonii i Korei.
– potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Japonii i Korei.
Kompetencje społeczne:
-potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej.
– ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł kulturowych.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
– ma świadomość znaczenia kultur Japonii i Korei w kulturze światowej.
Kanon tekstów literackich Japonii i Korei – ćwiczenia 8h (4h Japonia, 4h Korea)/zajęcia stanowią wprowadzenie do literackiego dorobku dawnej i współczesnej kultury japońskiej i koreańskiej. Celem zajęć jest dostarczenie przeglądu najważniejszych zagadnień z dziedziny literatury z uwzględnieniem społeczno-kulturowego kontekstu jej rozwoju.
Wiedza:
– ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych dla rozumienia wybranych tekstów kultury.
– ma uporządkowaną wiedzę na temat literatury i piśmiennictwa Japonii i Korei
-potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ w piśmiennictwie Japonii i Korei.
Umiejętności:
– potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Japonii i Korei.
– potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej Japonii i Korei.
Kompetencje społeczne:
-potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej.
– ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł kulturowych.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
– ma świadomość znaczenia kultur Japonii i Korei w kulturze światowej.
Blok przedmiotów biznesowych
Kultura korporacyjna Japonii i Korei– wykład 16 h (8h Japonia, 8h Korea)/ zajęcia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z funkcjonowaniem firmy japońskiej i koreańskiej: jej strukturą organizacyjną, relacjami interpersonalnymi, technikami negocjacyjnymi. Omawiają również problemy, z jakimi zmagają się cudzoziemcy pracujący lub współpracujący z firmami japońskimi i koreańskimi.
Wiedza:
– ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię) z zakresu ekonomii i kultury korporacyjnej Japonii i Korei.
– zna i rozumie podstawowe cechy charakterystyczne firm japońskich i koreańskich.
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje dotyczące kultury korporacyjnej i biznesu w Japonii i Korei z wykorzystaniem różnych źródeł.
Umiejętności:
– potrafi wskazać podstawowe cechy charakteryzujące ekonomię japońską i koreańską.
-potrafi interpretować podstawowe zagadnienia z zakresu problematyki gospodarki i systemu korporacyjnego Japonii i Korei.
Kompetencje społeczne:
– potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
-ma świadomość odmienności warunków ekonomicznych w świecie krajów Azji Wschodniej.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Zasady etykiety i komunikacja interpersonalna w Japonii i Korei – ćwiczenia 10h (6h Japonia, 4h Korea)/ celem zajęć jest omówienie różnych form komunikacji kulturowej i interpersonalnej w społeczeństwach japońskim i koreańskim. Przedstawione zostaną zarówno werbalne zasady komunikacyjne (etykieta językowa, język grzecznościowy, zasady wyrażania emocji), jak również niewerbalne formy komunikacyjne (wokalika, haptyka, kinezyka i proksemika).
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię) z zakresu etykiety językowej i komunikacji interpersonalnej w Japonii i Korei.
– zna i rozumie podstawowe cechy charakterystyczne dla form komunikacji kulturowej i interpersonalnej w społeczeństwach japońskim i koreańskim.
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje dotyczące podstawowych reguł komunikacji interpersonalnej w Japonii i Korei z wykorzystaniem różnych źródeł.
Umiejętności:
– potrafi wskazać podstawowe cechy charakteryzujące komunikację interpersonalną w Japonii i Korei.
– potrafi wykorzystać w sytuacjach profesjonalnych (prowadzenie korespondencji handlowej, spotkania biznesowe, przyjmowanie przedstawicieli firm i organizacji rządowych z Japonii i Korei) podstawowe zasady i reguł norm zachowania obowiązujących w Japonii i Korei.
Kompetencje społeczne:
– potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur.
– ma świadomość odmienności warunków ekonomicznych w świecie krajów Azji Wschodniej.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Firma japońska i koreańska w perspektywie praktycznej, warsztaty 16h (Japonia 8h, Korea 8h)/ zajęcia praktyczne prowadzone są przez doświadczonych specjalistów, którzy pracowali lub współpracowali z japońskimi i koreańskimi firmami.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę w dziedzinie zasad funkcjonowania firm japońskich i koreańskich.
– zna i rozumie podstawowe cechy charakterystyczne firm japońskich i koreańskich.
Umiejętności:
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.
– potrafi wskazać podstawowe cechy charakteryzujące ekonomię i kulturę korporacyjną Japonii i Korei.
– potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki gospodarki i systemu korporacyjnego Japonii i Korei w typowych sytuacjach profesjonalnych, do których należą: prowadzenie korespondencji biznesowej, negocjacje handlowe, przyjmowanie przedstawicieli firm i organizacji rządowych Japonii i Korei, wyjazdy służbowe do krajów Azji Wschodniej.
Kompetencje społeczne:
– potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
– ma świadomość odmienności warunków ekonomicznych w świecie krajów Azji Wschodniej.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Prezentacja dyplomowa – warsztaty 2h / zajęcia poświęcone technice przygotowania ustnej prezentacji dyplomowej (trwającej 15 minut) na wybrany przez uczestników studiów temat z dziedziny kultury, zagadnień społecznych lub gospodarczych Korei i Japonii.
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę w dziedzinie zasad przygotowywania ustnej prezentacji na wybrany temat.
Umiejętności:
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje dotyczące historii, kultury, języka, społeczeństwa i gospodarki Japonii oraz Korei z wykorzystaniem różnych źródeł.
Kompetencje społeczne:
– ma świadomość odmienności warunków społeczno-kulturowych w świecie krajów Azji Wschodniej.
– widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego.
Przewidywany termin rozpoczęcia zajęć: październik 2013
Imienny wykaz pracowników wybranych do realizacji programu
Zakład Japonistyki i Koreanistyki UW
Prof. dr hab. Agnieszka Kozyra
Dr hab. Ewa Pałasz-Rutkowska, prof. UW
Dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi
Dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka
Dr Agnieszka Żuławska-Umeda
Dr Katarzyna Starecka
Dr Ewa Rynarzewska
Dr Anna Paradowska
Dr Christoph Janasiak
Dr Justyna Najbar-Miller
Mgr Tsuneo Okazaki
Mgr Yōko Fujii Karpoluk
Mgr Jeong-in Choi
Pozostali wykładowcy
Dr Iga Rutkowska, PJSTK, Wydział Kultury Japonii
Mgr Lee Nam Kyoung
Mgr Bogusław Pindur
Mgr Sławomir Szulc
Mgr Anna Omi
Prof. dr hab. Agnieszka Kozyra – zajmuje się religiami Japonii i myślą filozoficzną. Publikacje: Estetyka zen (WUW 2010), Mitologia Japonii (WSiP 2011)
Dr hab. Ewa Pałasz-Rutkowska, prof. UW – specjalizuje się w historii nowożytnej i nowoczesnej Japonii, kulturze Japonii oraz historii stosunków polsko-japońskich.
publikacje: Historia stosunków polsko-japońskich 1904-1945 (Bellona 1996), Polityka Japonii wobec Polski 1918-1941, (Nozomi, 1998), Japonia, współautor (TRIO 2004).
Dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi – zajmuje się współczesną literaturą japońską, estetyką i sztuką.
Publikacje: Estetyka i sztuka japońska, wybrane zagadnienia (Universitas 2010), Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku, (WUW, 2011).
Dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka zajmuje się literaturą klasyczną oraz współczesną kulturą, w szczególności kulturą życia codziennego Japonii.
Publikacje: Kultura kulinarna Japonii (Trio 2008), Ulotny świat ukiyo, obraz kultury mieszczańskiej w twórczości Ihary Saikaku (WUW 2010)
Dr Agnieszka Żuławska-Umeda – zajmuje się japońską i chińską literaturą klasyczną.
Publikacje: Poetyka szkoły Matsuo Bashō w latach 1684-1694 (Neriton 2007), Miyamoto Musashi, księga pięciu kręgów, (Diamond Books 2011)
Dr Katarzyna Starecka – zajmuje się powojenną historią i społeczeństwem Japonii
Publikacje: Japonia, współautor (TRIO 2004), Problem patriotycznej edukacji we współczesnej Japonii w świetle rewizji Podstawowego prawa oświatowego, w: Kulturowe i edukacyjne problemy rozwoju współczesnej Azji, red. Joanna Marszałek- Kawa, Judyta Węgłowska, Ewa Kaja-Pilas, (Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012).
Dr Ewa Rynarzewska – zajmuje się klasyczną i współczesną literaturą koreańską, tradycyjnym i współczesnym teatrem koreańskim, tradycyjną kulturą i sztuką koreańską.
Publikacje: Teatr uwikłany – koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950 (WUW, 2013), Mit we współczesnym dramacie koreańskim. Twórczość Ch’oe In-huna (DIALOG, 2004), cykl artykułów o literaturze koreańskiej w: Historia literatury koreańskiej, t. II/3-IX (SMS, 2003-2008), Udręczona dusza koreańska. Nurt tragicznego niespełnienia han („Azja-Pacyfik”, 10/2007).
Dr Anna Paradowska – zajmuje się językoznawstwem koreanistycznym, kulturą i społeczeństwem Korei.
Publikacje: Practical Korean Grammar Course (beginners) – proposals, Journal of Korean Studies vol. 10, 2000, Język koreański dla Polaków, cz. 1, 2″ (2011,2012), (współautor wraz z Chang Sowonne, Kim Songgyu, Jung Youngchol, Christoph Janasiak, Nam Sugyung, Chae Sukhui).
Dr Christoph Janasiak – japonista i koreanista, zajmuje się pismem Japonii i Korei oraz historią Korei.
Publikacje: Język koreański dla Polaków, cz. 1, 2″ (2011,2012), (współautor wraz z Chang Sowonne, Kim Songgyu, Jung Youngchol, Anna Paradowska, Nam Sugyung, Chae Sukhui).
Dr Justyna Najbar-Miller – zajmuje się klasyczną i współczesną literaturą koreańską, przekładem literackim, tożsamością kulturową oraz metodyką nauczania języków obcych.
Publikacje: Teletubisiowy Storytelling w: Ch’oe Hyesil i in., Przemysł kultury a storytelling (Dahal Media, 2007), Meandry losu Kubo Pak T’aewŏna w: Pak T’aewon, Dzień z życia Pisarza Kubo, (Kwiaty Orientu, 2008).
Mgr Tsuneo Okazaki – doświadczony lektor języka japońskiego, wieloletni pracownik UW i SGH.
Mgr Yōko Fujii Karpoluk – lektorka języka japońskiego na UW, doktorantka w Wydziale Orientalistycznym UW.
Mgr Jeong-in Choi – doświadczona lektorka języka koreańskiego na UW.
Pozostali wykładowcy
Dr Iga Rutkowska, PJSTK, Wydział Kultury Japonii – zajmuje się społeczeństwem i sztuką performatywną Japonii. Ukończyła MISH UW – specjalizacje: antropologia kulturowa i japonistyka.
Mgr Lee Nam Kyoung – absolwentka Uniwersytetu Pusan (Korea), Uniwersytetu Waseda (Japonia), SGH, prezes firmy ARIOCO – oferującej rozwiązania biznesowe dla spółek polskich, które planują podjąć współpracę z partnerami z Azji Wschodniej (Japonia i Korea Pd) oraz dla spółek zagranicznych zamierzających rozpocząć lub rozwinąć swą działalność na polskim rynku.
Mgr Bogusław Pindur – japonista, współwłaściciel firmy Matsugu zajmującej się tłumaczeniami profesjonalnymi i konsultacjami w dziedzinie biznesu.
Mgr Sławomir Szulc – japonista, współwłaściciel firmy Matsugu zajmującej się tłumaczeniami profesjonalnymi i konsultacjami w dziedzinie biznesu.
Mgr Anna Omi – japonistka, tłumacz przysięgły, właścicielka firmy Yuri zajmującej się turystyką i oprowadzaniem grup japońskich.